Älskade NZ, så långt bort man kan komma på land.

Fijis Wifi är om möjligt ännu uslare än Aussies, försöker lägga upp bilder men det går inte så bra. Vi har fått ett insider-tips om starkt wifi en bit från vårt hostel så har smygit dit nu och sitter med fötterna i sanden och försöker få upp bilderna, så jag lovar er att det ligger väldigt mycket tålamod bakom de som kommer upp!
 
Att köra bil i vänstertrafik är helt klart annorlunda. Mitt i Auckland, mitt i rusningen och jag ska blinka ut i en HÖGERsväng det första som händer, jag smyger försiktigt ut med nosen så jag ska kunna se trafiken, helt hopplöst. Bilar överallt och jag påminner mig om att ta några djupa andetag, det vore ju för jävla pinsamt o göra något dumt nu när jag har hela garagets mekaniker ståendes bakåtlutande och iaktta varje mm jag rör mig. Jag tittar åt höger och åt vänster, jag ser en lucka. Jag påminner mig själv om att bara ta det lugnt så kommer allt bli bra... min lucka kommer, jag trycker ned gasen, toyotamotorn skriker värre än vad mammas gamla gräsklippare på landet skulle göra om jag försökte gasa upp den på en motorväg... Och det sista jag gör är att sätta igång blinkerserna, eller det var i varje fall min intention. Istället sätter vindrutetorkarna igång i full fart i gassande solsken, jag blinkar och svänger och det sista jag gör innan vi brummar vidare är att slänga ett öga i backspegeln och ser mekanikerna nöjt fnissa. Jag gick alltså rakt i fällan! 
 
Pärlan med Tommy nöjt i passagerarsätet, Nya Zeeland 8/12-2014
Men lite förlorad stolthet är absolut ett ringa pris att betala för den fantastiska veckan vi hade. Första stopp var Hobbiton och jag var lycklig som ett barn på jul, inte för att jag är ett lord of the rings eller hobbit fan utan för att filmnörd som jag är få vara och springa runt på ännu en inspelningsplats! 

 
Hobbiton, Nya Zeeland 8/12-2014
Vi såg de fantastiska geotermiska underverken i Rotorua, Tauposjön som är en vattenfylld vulkankrater, den vackraste vulkankratern jag någonsin doppat tårna i och mitt ute i bergen stannade vi och förundrades över stillheten av böljande gröna skogar flera mil, så  långt ögat kunde nå och mitt i alltihop ett vattenfall. Helt ensamma stod vi och bara tog in allt under tystnad, helt uppslukade av vildmarken och känslan av hur små vi var i en gigantisk värld. 


 
Tauposjön, Nya Zeeland 7/12-2014
Geotermiska underverk i vulkanparken i Rotorua, Nya Zeeland 9/12-2014
Geotermiska underverk vulkanparken i Rotorua, Nya Zeeland 9/12-2014
Sen följde vi Nya Zeelands klassiska vintur ned till Wellington, bergsvägarna på södra norden var absolut inte att leka med och regnet öste ned, medan alla andra bilar satte på sina Vindrutetorkare så blinkade jag att jag skulle svänga ut över bergskanten, jag försöker fortfarande intala mig själv att de är vana med turister på vägarna. 

I Wellington insåg vi att vårt plan gick ett dygn tidigare än vi trott så efter ett besök på Te papa museumet, som var helt fantastiskt (vi gick runt i två timmar och kände att vi lätt kunnat gå runt i två timmar till!) det var bara att packa in oss i bilen och ställa sig på gasen så gräsklipparmotorn och upp i bergen igen. Vi valde en annan väg tillbaka, som skulle gå förbi vulkanen där ringen i sagan om ringen skulle förstöras, men ett moln eller typ tusen hade bestämt sig för att bo lite där och runt omkring. Trots att vi åkt i ca en timme i ren och skär (eller snarare lättmjölksgrå) mjölk levde jag på hoppet om att få se toppen av berget tills t, min chartman, berättade att vi åkt förbi... Tänker ändå att det var nära så det gills nästan att vi var där. 

Wellington, Nya Zeeland 11/12-2014
Den kvällen tog vi in på ett motel, någon timme innan Hamilton och blev inbjudna till det maoriska parets garage där de och deras vänner, gästarbetare och gamla vänner drack öl och spelade biljard. Det var absolut vår bästa kväll under hela resan. Varmare och gästvänligare människor går nog inte att hitta! Vi bär det med oss i hjärtat medan vi fortsätter vårt äventyr på Fiji.
 


Kommentarer
Postat av: Jocelinda

Viiilken underbar blogg!!! Ha de bäst :)

Svar: Men åh tack!! :D
rosajosefina

2015-01-08 @ 19:26:18
URL: http://jocelindas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: