Julen ska alltid vara full av överraskningar!

...Så äntligen har jag svaret på frågan som vi alla undrat över så länge!
 
Fijitime! Är det första alla som kommer hit blir introducerade för, allting går lååååååångsamt! Och det är man stolt över, ta en skål Kava och varva ned. Och nej, det är inte den bubbliga, spanska sorten vilken jag hoppades på första gången vi blev bjudna. "Kom in på lite Kava!" hojtade en kille i kjol och jag hoppsade glatt efter. För vem säger nej till lite kalla bubblor? Besvikelsen var ett faktum när han serverade något som såg ut som gyttjevatten... men så att liksom! Smakar gott gör det inte heller, och det har en lugnande inverkan... Jag blev rastlös omgående och smet iväg från ceremonin så snabbt jag kunde i jakt på kaffe för att få tillbaka lite energi. (Det sägs att Kavaroten anvands i Nya Zeeländska sömnpiller) Bangar gärna det i fortsättningen!
21/12-2014 Tommy utanför Mondriki (Ön där Cast Away med Tom Hanks spelades in, Fiji
Och åter till gåtan: Kan man skrika i en snorkel?

Svaret är att det går alldeles utmärkt! Det tog jag reda på nämligen, som sagt julen ska vara full av överraskningar! Vi snorklade på ön Waya Lai Lai, revet låg alldeles vid strandkanten och vi såg inte EN utan TVÅ muränor (ni som känner mig sen länge vet att det är min absolut största vattenskräck!) men jag höll mig faktiskt ganska samlad, det kan ju tilläggas att de inte var särskilt stora... but still! Jag kände att jag behövde en paus och simmade in mot strandkanten, precis vid revets kant, ca en meter från stranden vänder jag på huvudet och finner mig öga mot öga men världens giftigaste orm, ett bett och du är död! Vi stirrade på varandra i vad som kändes som tre evigheter innan jag gallskrek genom snorkeln och kravlade som en ograciös krabba i sidled upp i säkerhet på land och föll ihop i en sandig, panikslagen boll, fortfarande skrikandes i snorkeln. Tur att jag inte är en hysterisk människa... Jag är ASCOOL! (haha)
 
Shark Bait Ohaha! 
Efter den adrenalinkicken tror jag inte att något i vattnet kan skada mig längre, så en snorklingtripp med hajar passade utmärkt efter frukost dagen därpå. I början var det väldigt häftigt men det blev lite obehagligt när hajarna vande sig vid oss och cirkulerade runt oss och blev väldigt närgågna, låg man för stilla vid ytan kom de och buffade på en, antagligen för att se om man var död. De var större än jag trodde de skulle vara, den största var ungefär lika lång som jag... De var väldigt graciösa och det kändes majestätiskt att få simma med dem, om än med den största respekt, vilken nog var väldigt sund för två dagar senare var det faktsikt en tjej som blev biten i handen just där. Detta gav mig blodad tand och jag provade på ett introduktionsdyk, men det gick lite sisådär. Vi var nere på 11 meter, det var jättefint men jag hade så svårt att fokusera på revet och fiskarna för jag fattade inte en sekund hur min utrustning funkade och den där jäkla tuben åkte runt och slog mig i huvudet så fort jag försökte titta rakt fram. Tror jag inte tar dykningen fijitime nästa gång. Nu är vi på Barefoot och lär oss att öppna kokosnötter och att ta det luuuugnt i hammocken. Det är livet på Fiji i jultider!

24/12- 2014 Sunrise beach Barefoot, Fiji

God Jul!
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

God jul på er inte ett dugg avis

Svar: God jul!! 😊
rosajosefina

2014-12-24 @ 22:56:37
Postat av: Kerstin

God Jul bästa gumman... Vi kanske ska göra ett introdyk tillsammans nästa gång:))) Vad härligt allt verkar!!Men djurlivet utomlands är ett gissel!

Hälsa alla! Stor Kram

Svar: Det tycker jag absolut!! Vi kan hålla varandra i handen om det blir läskigt! ❤ god jul! 🎄
rosajosefina

2014-12-24 @ 22:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: