Besök från Sydamerika

Ikväll kommer min och Ts bekant från Colombia till Stockholm. Vi träffade honom i Cuzco, Peru på julafton 2012.
 
Vi hade dagen innan varit och sett Machu Picchu, fantastiskt vackert. Jag var inte helt såld på hur omständigt det var att ta sig dit men när solen gick upp över bergstopparna såg Machu Picchu ut som det var byggt av guld. Det var nog det vackraste jag sett i hela mitt liv. Fantastiskt! Helt klart värt bilfärden på smala, slingrande vägar i dimman, helt klart värt den två timmar långa djungelpromenaden utmed tågspåret där ormar slingrade sig, helt klart värt alltihop! Skulle vi inte haft en sinande budget att förhålla oss till hade vi bara tagit tåget från Cuzco till Aguas Caliente, som staden heter vid Machu Picchu bergets fot. Snabbt, smidigt och väldigt enkelt men dyrt och absolut inte samma äventyr. När vi äntligen fick se Machu Picchu kändes det som om vi verkligen var så värda det efter hur ansträngande vägen dit var. Jag kan tänka mig att den känslan är tusen gånger starkare om en gått hela vägen från Cuzco, Inkaleden eller någon djungeltrekk av något slag. Synen som möter en är verkligen belöning nog vill jag lova!
 
Machu Picchu, Peru December 2012
Machu Picchu, Peru December 2012
Machu Picchu, Peru December 2012
~
Aguas Caliente är en turisthåla, den lilla byn är söt men den är uppbyggd av den enda anledningen att turister ska kunna äta och sova på vägen till och från Machu Picchu. Restaurangerna är ganska dyra och någon shopping är det knappast som är att rekomendera. Utcheckningen på hotell och hostel var tidig, senast 9 på morgonen. Jag tyckte synd om de som vandrat dit och inte fick sova ut ordentligt, men möjligen kanske de fick dispans.
Det bästa med Aguas Caliente var att de hade varma källor och ett hett bad efter ditfärden var himmelriket. Baden är fyllda av turister de med men så värda att besöka ändå! Det var det bästa på hela dagen! 
 
Aguas Caliente, Peru December 2012
~
Jag trodde att Cuzco skulle vara mer ett nödvändigt stopp för att ta sig till Machu Picchu men staden var värt ett besök bara för sig själv. Hela staden präglas av att den var huvudstad i Inca-imperiet och det finns massa saker att både göra och se där. Den ligger 1000m högre än Machu Picchu fast det inte känns så, Cuzco ligger som i en skål snarare än på en topp. Självklart är många delar av staden väldigt turistiga med både Starbucks och McDonald's men promenerar en vidare bort några kvarter förändras stadsbilden ganska mycket och väljer en att äta lunch några gator ifrån det stora torget med de amerikanska kedjorna kunde en få en lunchmeny för 8 kronor: Soppa, Huvudrätt och dricka, chicha som är en peruansk majsdryck. Det finns även ett chokladmuseum som var väldigt mysigt, det var väldigt litet men att fika där är tusen gånger bättre än att fika på Starbucks om en är sugen på något. Jag och T beställde varm choklad med lite chili, det var nog den godaste chokladen jag någonsin druckit! De sålde även ett choklad-té, det doftade fantastiskt och jag köpte två påsar men jag tycker inte att det smakar så gott som det gjorde där, kanske beror det på att det fick ligga så länge i väskan medan vi var i Indien sen.
 
Cuzco, Peru December 2012
Cuzco, Peru December 2012
Cuzco, Peru December 2012
 


Kommentarer
Postat av: MATILDA

härliga bilder :)

2014-09-17 @ 19:06:02
URL: http://matildays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: