Fredagstankar om Indien

Ett väldigt starkt land
 
 I helgen ska lägenheten börja tömmas, det är ett tufft jobb med tanke på hur mycket prylar jag och T äger och har. Bara mina kläder tar ju nästan upp hela vindsförrådet! Vaccindirekt ska besökas och en ryggsäck ska inhandlas, 
idag ringde jag banken och beställde nytt kort och ikväll har jag en visning på lägenheten. Det är många saker att hålla i huvudet när det enda jag egentligen vill göra är att umgås så mycket som möjligt med mina vänner och min familj men istället är jag disträ över allt att tänka på. Men snart får jag koppla av på en strand i Thailand, jag tror jag ska ta en vecka och bara ligga blixt stilla och bara njuta!
 
(Fast jag vet att det aldrig skulle hända kan jag ju ändå lura mig själv att jag är en sån som kan koppla av ordentligt utan att bli rastlös, det var ungefär det som hände i Indien förra året.) 
 
 
       
 
    
 
Men jag tyckte ändå om Indien, det var väldigt annorlundadär.Jag har aldrig känt mig så långt hemifrån som när jag landade i Mumbai. Goa var väldigt vackert på sina håll, men hjälp vad skräpigt det var! Jag tyckte att Indien var väldigt påfrestande många stunder men jag tyckte ändå väldigt mycket om det. Alla färger och dofter, det är något helt annat och helt klart en utmaning, men jag tycker att det är så häftigt när känslorna flyter upp till ytan. Min tid där var en tio veckor lång känslomässig berg- och dalbana. Men jag skulle väldigt gärna åka tillbaka och göra Norra Indien, se Taj Mahal och Delhi!
 
    
 
Jag upplevde landet som väldigt delat, de människor jag träffade där kom från helt olika förutsättningar men också från helt olika världar och klyftorna är enorma. Det finns människor som är löjligt rika medan vissa människor inte går en enda dag i skolan, det finns väldigt många analfabeter, barnarbetare, tiggare och människor som inte vet att Indien bara är ett av många länder på planeten jorden, de vet inte vad som finns bortom havet. Många jag mötte har också en attityd till livet som jag aldrig tidigare stött på. Att alla lever de liv de förtjänar så därför ska ingen försöka förbättra sin livssituation, det gudarna bestämt ska respekteras. Jag reagerade väldigt mycket på skillnaden mellan män och kvinnor, jag fick frågan ifall min pojkvän slår mig som om det vore det mest naturliga i världen. Fruktansvärt! Många kvinnor är förtryckta och många olika grupper av människor är förtryckta. Det blir lätt en jobbig situation för jag kände mig så vilsen i det och så maktlös. Indien är ett väldigt stort land och alla människor är givetvis olika men detta var några av de tendenser jag märkte av som verkade vara mer eller mindre allmängiltig i vissa grupper eller områden. 
 
Jag hittade tvålar från Holy Lama som jag verkligen skulle vilja rekommendera! Deras produkter är handgjorda och av ekologiska, naturliga ingredienser. Företaget har enbart kvinnliga anställda vilket jag tycker är väldigt viktigt i just Indien där klyftorna är stora. Jag köpte hem massa tvålar för att stödja en sak som jag tror på och har givit bort dem som gå-bort-presenter, de har varit väldigt populära! 
 
 Samtliga bilder i detta inlägg är från Goa,Indien och togs Februari-April 2013.


Kommentarer
Postat av: Sigrid

Så fina bilder! :)

Svar: Åh tack! :D
rosajosefina

2014-09-14 @ 14:51:28
URL: http://nattstad.se/sigridalicia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: