Holbox - på gränsen till Karibien

Djurlivet kan vi inte klaga på senaste tiden: Havssköldpaddor, rockor och en krokodil...
 
Akumal började bra, inga sjöhästar (Vi håller dock hoppet uppe inför Cozumel som blir nästa stopp) men stora rockor och HAVSSKÖLDPADDOR! Och de var stora, inte alls blyga, snarare närgångna... När en under mig simmade rakt upp mot mig och hämtade luft alldeles bredvid kunde jag inte låta bli att tänka på Skalman och Sköldis, mina och syrrans sköldpaddor vi hade när vi var små och hur förbannat ont det gjorde att bli biten av deras små käkar, jag menar denna var ju en brontesaurus i jämförelse!! Alltså AJ! Men Akumal slutade med matförgiftningen från helvetet självt, det värsta var nästan att jag inte ens ätit något utan jag blev smittad av en (tre?) drinkar!! Med den mängden Tequila de innehöll så borde varje liten bakterie varit sjukt död... men nej! Efter det åkte Tommy på en rejäl förkylning så vi drog oss tillbaka likt skadeskjutna katter och slickade våra sår ifred i nästan en vecka innan hälsan återvänt och vi kunde fortsätta mot Holbox! En liten naturreservatsö som ligger norr om Cancun, i mexikanska gulfen, bara 15 minuter med färja över men ändå en helt annan värld. Det finns knappt några bilar, däremot golfbilar i överflöd, ingen asfalt utan gropiga sandvägar och massvis med fåglar. Det var Flamingos som lockade oss och det var väl typ den enda fågeln vi INTE såg, haha! Men ön alltså, så mysig och så full av... svenskar(?) 
9/2-2015 Holbox, Mexiko
 9/2-2015 Holbox, Mexiko
10/2-2015 Holbox, Mexiko 
Vi tog en båttur för att titta på fåglar och sånt, det var ganska kul, vi såg massvis med fåglar och jag kan inte namnet på typ någon av dem för utom de vanligaste: Pelikaner. Men det bästa var sista stoppet på turen då vi fick knalla in i vad som kallades "Yucatans sista bevarade hemlighet" vilket alltså efter en promenad genom ett mangroveträsk var en sötvattenkälla som vällde upp ur marken och som en gång försåg Karibiens sjörövare med dricksvatten. Vi var inte lika sugna på att sörpla det där, förvisso glasklara, vattnet efter Akumals läxor men vi slet glatt av oss kläderna och hoppade i, hela pölen vibrerade när vattnet sprutade ut från botten.
10/2-2015 Ojo de Agua(Holbox), Mexiko

Men dagens höjdpunkt hade ännu inte inträffat, när vi klivit upp ur vattnet och var på väg tillbaka till båten gick vi och spanade i Mangroveträsket efter stockar som rörde sig, ja, jag har av någon anledning lite dille av att leta krokodiler i mangroveträsk, fråga inte... Ingen lycka denna gång tänkte vi och klev ut på bryggan där, plötsligt, ett huvud stack upp ur havet och där var den, den efterlängtade KROKODILEN! (Eller Alligatorn, jag har svårt att hålla reda på vilken som är vad och sist jag var på skansen läste jag vilken det är som har smal käke och vilken som har bred och jag minns att jag tänkte: "Då har jag alltså alltid haft fel" men vad som var vad kommer jag inte ihåg, typiskt! Men denna hade alltså breda käkar) Huvudet var väl ungefär 30 cm långt så den var inte jättestor men den var väldigt fin och väldigt aktiv, inte alls som den vi såg i Indien som bara stack upp ena ögat och blinkade en gång medan guiden hysteriskt deklarerade att den minst var fem meter lång, jo visst, det vet ju alla att det syns på Krokodilernas ögon... Sen dök vår Mexikanska reptil och svansen kom upp till ytan och det var det sista vi såg av den när den slingrade iväg i havet. Måste jag tillägga att det blåste ganska mycket kommande dagar så vi var inte så badsugna, nej det hade absolut ingenting med att göra att vi nu visste att det bodde krokodiler precis invid badstränderna! Jag svär! (hrm)

11/2-2015 Holbox, Mexiko
Vi spetsade istället in oss på landaktiviteter och hyrde cyklar för att ge oss ut på Flamingojakt, inte så spännande eftersom jag redan avslöjat hur den slutade men vi fick en chans att se ön ordentligt. Mycket var nedstängt och så fort vi kommit två kvarter bortom bytorget så var det bara vi två nästan hela tiden. Det var väldigt lätt att hitta hela stränder utan en enda människa på, det var ju nästan lite synd att vi inte var så badsugna, ja alltså fortfarande på grund av BLÅSTEN, inget annat! 
 
Nu är vi tillbaka i Cancun över natten för att imorgon bitti ta oss tillbaka till Playa del Carmen och vidare mot Cozumel, Mexikos största Karibiska ö, där ska det väl ändå finnas sjöhästar! 
 8/2-2015 Cancun, Mexiko
 
 


Kommentarer
Postat av: Oslofru

VIlka fantastiska bilder! :D <3

Svar: Tack!! :D
rosajosefina

2015-02-13 @ 08:26:15
URL: http://www.oslofru.com
Postat av: kim jong il den store ledaren

Hej.

Hoppas ni har de bra och att ni längtar hem :) När kommer ni hem?
Tack för kortet också :)

Kram Kim

Svar: Hej! Hoppas hela familjen mår bra. Vi längtar inte hem, vi har det så varmt och skönt här :) men vi kommer 26/3 så då förväntar vi oss ett storslaget mottagande med fanfar och ballonger!
rosajosefina

2015-02-13 @ 11:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: