Grottsnorkling och tempelpromenader

Tulum är helt fantastiskt!
Igår började vi dagen med att hyra cyklar för att trampa oss iväg till mayaruinerna som ligger här i närheten och som alltså är det som finns kvar av ursprungliga Tulum, det var mycket längre än vi trodde (Än en gång, AVSTÅND asså!) Men det var så värt varende tramptag i den heta solen, vi blev glatt överraskade - inte bara för att ruinerna var så otroligt vackra men också för att de låg precis vid det turkosa stora blå och dessutom en av de vackraste stränder jag sett!! 

28/1-2015 Tulum Mayans ruiner, Mexiko
28/1-2015 Tulum Mayans Ruiner, Mexiko
28/1-2015 Tulum Mayans Ruiner, Mexiko
Så efter en stunds ruinande kunde vi svalka oss i det alldeles perfekt tempererade, klara havet, och det gjorde vi med råge! Vi badade både länge och väl innan vi började känna oss redo för den varma cykelturen in till den lite modernare varianten av Tulum.
28/1-2015 Tulum Maya ruinerna, Mexiko 
Väldigt nöjda och glada med gårdagen men med den värmande solen och den långa vägen färskt i minnet så bestämde vi idag att denna dag skulle spenderas lite svalare, och vi plumsade rakt ner i underjorden i Grand Cenote ("i underjordens land" från Herkules, sången om Hades, alltså ja vi snackar Disney, ploppade konstant upp i mitt huvud när vi simmade runt i grottorna fast det var en betydligt gladare miljö än så...)
29/1-2015 Gran Cenote Tulum, Mexiko
29/1-2015 Gran Cenote Tulum, Mexiko
Men det var vare sig skelett eller döda själar, och om det nu var det så missade i varje fall vi dem, men vi hade minsann en sak som Hades inte hade i vår underjordiska flod och det var Sköldpaddor!! De bodde där nere, en hel flock, det var hur många som helst. Inte stora havssköldpaddor utan mindre rödörade vattensköldpaddor, som är så söta!

29/1-2015 Grand Cenote Tulum, Mexiko
29/1-2015 Gran Cenote Tulum, Mexiko
Alltså det var så sjukt spännande att snorkla i grottor även om det var väldans mörkt och det knappt gick att se något under ytan, men stoppade när jag stoppade upp trynet så blev jag glatt överraskad över att jag befann mig mitt i en vattenfylld droppstensgrotta! Runt mitt huvud flög fladdermössen och jag kände att de gärna hade fått sova en lite stund till, det är inte mitt favoritdjur! De små är ju mycket bättre än de australiensiska bestarna men det där med rabies, alltså nej tack! 
29/1-2015 Grand Cenote Tulum, Mexiko
Det är lite sånt vi pysslar med här i Mexiko, imorgon åker vi lite norrut mot Akumal där vi hoppas på att få snorkla med stora havssköldpaddor, och jag har även hört ett rykte om sjöhästar! (Man kan hoppas, man kan hoppas!) Och jag kan ju också meddela att fnissa i en snorkel går alldeles utmärkt även det, i grottorna bodde nämligen såndana där fiskar som används på fish spa, de knapprade glatt av mina väldigt negligerade fötter så det kittlade duktigt, något obehagligt där i mörkret innan Tommy senare i solljuset kunde svara på gåtan för i mitt huvud kunde det ha varit precis vad som helst som killade mig under fötterna, jag menar Hades kunde ju ha glömt någon gammal själ, vem vet?!
 


Kommentarer
Postat av: Madeleine Parkenberg

Asså WOW!
Blir så avis :D

2015-02-11 @ 08:07:02
URL: http://pmadeleine.blogg.se/
Postat av: Spider-Man

Hallå där! Fan vad schysst eran resa har varit! Sitter på tåget hem från köpenhamn och har sträckläst alltihopa.
Nästa gång hänger jag med.

Må bäst på er!

Svar: Jaa, det är klart du ska!! :)
rosajosefina

2015-02-16 @ 20:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: