Lazy Bratpackers på Koh Samui

We've been to hell and back
 
Koh Samui, Thailand 21.10.2014


Vårt hostel i Bangkok hade ett bra läge men rummet var så fruktansvärt sopigt, vi fick liksom knappt plats med väskorna där inne om vi inte lade dem på sängen...
 
Så slitna och jetlagade valde vi att nappa på ett interneterbjudande om ett lite bättre rum på Koh Samui och hamnade mitt på ett resort. Vi har både gigantisk pool med bar och gym, yogacenter, det var inte bara ett steg upp från vårt förra kyffe! :) Ändå betalar vi inte mer än 150 kr /natten. Som hittat! 
 
Men vägen hit var inte helt ojobbig. Bussen från Bangkok till Surat Thani (ca 11 h) dumpade av oss på rastplatsen som vi refererar till som HELVETET och vi spenderade åtskilliga timmar i Helvetet under vår Sydostasien resa för 3,5 år sedan. Denna gång fick vi sitta där i över 3 TIMMAR!! 
 
Helvetet  ligger precis vid vatten, jag tror att det är en vik eller flod som senare mynnar ut i havet, men det är inte vid öppet hav åtminstone, så myggorna frodas och mår bra och grodornas kväkande ljudar i natten. Det finns absolut ingenting utom gamla avställda bussar och gyttja förutom ett hus där katter och hundar vandrar in och ut som de vill och slickar på varorna som sedan säljs till de uttråkade väntandes resenärerna, så nej man bör inte äta där, det är matförgiftningsställe nummer ett! Annars så finns det gamla slitna säten från en eller ett par skrotade båtar, eller så är du hänvisad till pyttesmå, vitgrå stenmöbler. Det är ALLT!!
 ...Eller ja, det finns ju en toalett också som du för 20 bath får duscha i?!?!?!?! 
 
Det var inget kärt återseende vill jag lova...  
Rastplats Surat Thani (Helvetet), Thailand 20.10.2104

 
 När bussen som skulle ta oss till hamnen äntligen kom tror jag att jag och Tommy var de två första att kasta oss upp på den som om det gällde livet! Bussen räddade oss och tog oss till båten, som badade i solsken hur vi än satt så vi fick ge upp till slut och sätta oss inne, men mina axlar var bortom räddning och lyser nu lika klart röda som två trafikljus och gör att jag inte vill bege mig ut i trafiken av rädsla att förvirra bilisterna... 
 
Vi blev avsläppta på fel ställe sedan från båten så vi fick gå i ca två kilometer i 35 grader värme med all packning innan vi gav upp och betalade överpris för en taxi för att köra oss de sista två. Väl värt varenda en av de 30 kronorna! 

 
Bophut beach, Koh Samui Thailand 21.10.2014

 
Väl framme åt vi lunch på stranden innan vi parkerade oss i poolen och spenderade eftermiddagen i poolbaren, det svalkande vattnet lugnade ner vår varma hud och drinkarna svalkade ner vårt inre. Sedan gick vi upp på rummet vid sextiden för att göra oss i ordning för kvällen, och för att göra middagsplaner men vi kom inte så långt. Innan klockan slagit åtta hade vi båda däckat i sängen av utmattning och vaknade inte förrän på morgonkvisten. Så bättre lycka nästa gång! 
 
Men mår vi i alla fall förträffligt bra båda två och ser fram emot att njuta av våra kommande två nätter här innan vi tar oss vidare mot Chaweng och våra gamla hoods. 


 Bang Rak beach, Koh Samui Thailand 21.10.2014

Idag har vi flängt runt på ön på en scooter, vi var uppe vid Big Buddah och käkade tonfisk-pannkaka som låter så mycket vidrigare än vad det förtjänar för det är sjukt gott! Efter det kunde vi inte hålla oss längre och körde en sväng in till Chaweng för vi kunde bara inte hålla oss borta längre haha! Vi kunde efter en sväng där konstatera att det är väldigt mycket lågsäsong nu... men det kändes kul att vara tillbaka och vi känner oss väldigt hemma på denna ö. Sen åkte vi iväg till Fisherman's village i Bophut, nära där vi bor och åt lunch och badade på den fina nästintill folktomma stranden. Nu ska vi ner till poolen en sväng innan happy hour i baren är slut, för det vore ju katastrof ;) 

Big Buddah, Koh Samui Thailand 21.10.2014

Koh Samui, Thailand 21.10.2014


Kommentarer
Postat av: Kerstin Janshult

Bästa Fina och Tommy!
Vilken underbar start på äventyret…Jag vill också besöka helvetet:)) och ta bussen mot nya platser. Saknar verkligen Thailand! Hoppas du hade dina Ecco sandaler på promenaden Fina!

Kramar Kerstin

Svar: Haha! Nej du... dessvärre icke, jag har gömt dem någonstans så smart att jag inte hittar dem igen! Vi hälsar Thailand från dig :) <3
rosajosefina

2014-10-21 @ 13:27:02
Postat av: Kerstin

Varför är jag inte förvånad!!!:)))) Du kommer att förstå det unika med Ecco när du blir en stor flicka:) och lyder!!!

Kraam

Svar: Haha! Självklart ;) och den dagen blir jag säkert överlycklig över att jag har ett par nästan oanvända någonstans :D Puss&Kram
rosajosefina

2014-10-21 @ 19:55:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: