En karibisk pärla

 
Senaste dagarna har vi spenderat på Cozumel, en fantastisk ö, så olik fastlandet. Trots de stora kryssningsfartyg som stannar här så är staden extremt sömning, ja förrutom kanske just den delen av hamnen där passagerarna från fartygen går iland och där det smällts upp både Starbucks, Burger King och Subway. Men några kvarter bort finns det inte ett spår av turister och staden känns lite som en blandning av Napier i Nya Zeeland och Kuba, mycket märkligt men väldigt mysigt. Jag tror att det är just strandpromenaden och hamnen som gör att vi gör den kopplingen, tillsammans med de färgglada små husen och den sömniga atmosfären.

24/2-2015 Cozumel, Mexiko


24/2- 2015 Cozumel, Mexiko


 

Vi har åkt hit för att dyka på Mayarevet, och det har vi gjort! Vår dykinstruktör Rafael var både trygg och väldigt mån om säkerheten, revet var inte lika livligt som de rev vi dök på i Fiji men det var inte alls dåligt, för mer erfarna dykare finns det säkert bättre delar att dyka på men de är alldeles för strömma för att vara säkra för oss nybörjare... typiskt! Hur som helst såg vi två muränor, en flundra, svarta clownfiskar och en trunk fisk(?) och massa annat vi inte vet vad de heter. Jag hade med mig en vattentät engångskamera så bilder från det kommer (om någon blev bra) det var inte lätt att fota med den under vatten, för det första glömde jag bort att andas när jag koncentrerade mig för mycket och sjönk till botten och för det andra att jag är så sjukt ovan vid att inte ha en stor digital skärm, när jag fotar i vanliga fall kan jag sträcka fram kameran mot objektet och fortfarande se vad jag gör men med den där skrutten var jag ju tvungen att chansa eller kolla i det lilla fönstret haha! Jag kände mig som när jag var fem och fotade av alla med bara halvt huvud!


 

 24/2-2015 Cozumel, Mexiko

Idag har vi åkt scooter runt ön och jäklar vad vacker den är! De vita stränderna på östra sidan är helt öde och det karibiska havet breder, turkosblått och vilt, ändlöst ut sig bortom dem. Sköldpaddor lägger sina ägg här och det kryllar tydligen av krokodiler, vi håller ögonen öppna! Hittills har vi bara stått och stirrat på en stock som vi inte var tillräckligt säkra på att det inte var en tre meter lång krokodil, så vi fegade ur och klev inte nära. Även om vi skulle övermanna den om den attackerade oss så hur skulle vi kunna lösa den situationen? En sitter på den gigantiska besten och den andra håller igen käkarna men sen då? Vem dör av vätskebrist först? Ska vi slå den i huvudet tills den dör? Med vad? Rida på den hela vägen in till stan? Asså det kändes väldigt onödigt att utmana ödet helt enkelt. Jag tror inte att jag skulle dö men jag gillar mina armar och ben för mycket för att offra något av dem och det där med smärta alltså nej tack... så tänker jag! 


 

 24/2-2015 Cozumel, Mexiko

24/2-2015 Cozumel, Mexiko


 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka vackra bilder du lägger upp! Hoppas ni mår bra! Puss Mams

2015-02-25 @ 10:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: